woensdag 8 september 2010

Vijgenjam

Afgelopen week was ik op Corsica en daar at ik Brebis, een ontzettend scherpe schapenkaas, met vijgenjam. Zonder de jam was de kaas slecht eetbaar geweest, maar door de combinatie met de jam was de smaak perfect. In een souvenirwinkel kocht ik een kaart met het recept voor de jam, met het voornemen deze ook ooit zelf te maken, tuttiger kan het niet. Een paar dagen later, in de Piemonte (IT), sliep ik bij een geweldige B&B, geleid door een Amerikaans echtpaar, dat zo vriendelijk was mij fruit te laten plukken in hun boomgaard. Maandag kwam ik thuis met een kilo vijgen en met het Corsicaanse recept. Op de kaart zijn de vijgen vreemdgenoeg donkerbruin, bij mij bleven deze groen, waardoor de jam meer lijkt op ingemaakte augurken. Misschien dat dit de komende tijd nog zal veranderen?

Voor 4 potjes jam
Ingrediënten:
1 kg rijpe vijgen
600 gr suiker
1 glas water
1 citroen
4 fruitpotjes (Blokker/Dille&Kamille)

Bereiding:
Was de vijgen en blancheer deze 2 min. Koel ze daarna af in koud water. Doe het fruit, het water en de suiker in een glazen schaal en zet deze afgesloten 1 nacht in de koelkast staan.
Blancheer de volgende dag de citroen 3 min. en rasp vervolgens de gele schil eraf. Voeg deze toe aan de vijgen en laat het geheel 45 min. sudderen op een laag vuur. Af en toe roeren, de vijgen behouden hun natuurlijke kleur. Giet vervolgens het mengsel in de vier potjes en sluit ze direct, als het nog heet is, af. Tijdens het afkoelen trekken de potjes vacuüm.
Bewaar de potjes op een donkere plaats.

1 opmerking:

  1. Ik las net dat zgn. Mediterrane vijgen een groene kleur hebben en de meeste anderen zijn bruin of donkerpaars. Vandaar dat de mijne er zo augurkig uitzagen. Dat hoort gewoon zo.

    BeantwoordenVerwijderen