vrijdag 14 mei 2010

Tonijnsteak met sesam en soja-limoensaus

Het was een tijd geleden dat ik voor het laatst een gerecht met verse tonijn maakte en bij de visboer wist ik weer waarom. Niet omdat de visboer de slechtste grap van de week maakte ("Laat me raden mevrouw, u komt voor vis?"), maar vanwege de prijs. Voor drie personen kocht ik drie tonijnsteaks van samen ruim 4,5 ons. Kosten: € 22,50. Ik knipperde even met mijn ogen en haalde vervolgens met een hoofd als "tuurlijk, dat betaal ik dagelijks voor zaken die slechts een kwart van alle ingrediënten in een maaltijd vormen" de pinpas door de machine.
Uiteindelijk was de steak heerlijk en het gaf ook wel een rijk gevoel om voor twee euro per hap de dodo van de 21e eeuw te verorberen. Lekker exclusief, hier kan ik later mijn kleinkinderen over vertellen.

Dit recept voor tonijnsteak op Japanse wijze is afkomstig uit het viskookboek van AH. De groente heb ik erbij verzonnen omdat het anders wel wat saai is. En minder gezond.

Voor 4 personen
Ingrediënten:

1 el sesamzaad
3 cm gemberwortel, geraspt
1 stengel vers citroengras, zeer fijn gesneden
2 el bruine basterdsuiker
sap van 1 limoen
1,5 dl Chinese sojasaus
250 gr Chinese noedels/mie
2 el sesamolie
4 tonijnsteaks à 150 gr

1 paksoi
taugé
250 gr kastanjechampignons/gemengde paddestoelen
ketoembar

zout, peper

Bereiding:
Rooster het sesamzaad bruin in een droge koekenpan. Verhit in een sauspannetje 1 eetlepel olie en fruit hierin de gemberwortel en het citroengras. Voeg de suiker toe en laat deze al roerend oplossen. Blus af met limoensap. Voeg de sojasaus toe en laat ca. 3 min. zachtjes koken. Zet met deksel opzij in de oven, om warm te blijven.
Kook de noedels volgens de aanwijzingen op de verpakking, schep 1 el. sesamolie erdoor en houd warm in de oven.
Verhit wokolie in een wok en roerbak hierin de groenten. Naar smaak zout, peper en ketoembar toevoegen. Warmhouden in de oven.
Verhit de rest van de sesamolie in een koekenpan, bestrooi de tonijnsteaks aan beide kanten licht met zout en bak ze op hoog vuur in 2-3 min. rosé, afhankelijk van de dikte.
Verdeel de noedels over de borden, strooi er sesamzaad over en leg de tonijnsteaks erop. Leg de groente op de borden. Schenk de saus over de vis en de groente.

Lekker met een frisse witte wijn of gewoon een biertje.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten