dinsdag 18 mei 2010

Basilicumpesto

Vandaag kookte ik een gerecht waar ook groene pesto voor nodig was en die heb ik maar weer eens zelf gemaakt. Bij de notenboer (notenbar? notenkoning?) kosten pijnboompitten €4,50 per ons, naar eigen zeggen omdat het hier de echte betreft en die zijn schaars. Hij riep me nog na dat ze niet grijs mochten zijn. Bij de groenteboer kosten ze de helft en die waren ook prima. En goedkoper dan in de supermarkt ook.

Dit recept komt van een van mijn favoriete kooklogs, Simply Recipes. Enige nadeel is wel dat het Engels is en dus met cups werkt in plaats van het metrische systeem. Nu kun je bijvoorbeeld bij Dille & Kamille hier maatbekertjes voor kopen, maar ik heb toch liever gewichten en milliliters. Vandaar dat ik het hierop heb aangepast.

1 basilicumplantje
75-100 gr geraspte parmezaanse kaas
125 ml olijfolie extra virgin
1 ons pijnboompitten
3 teentjes knoflook
zout, peper

Als 'special equipment' wordt de foodprocessor aangeraden, maar ik heb het hakmolentje van mijn staafmixer gebruikt en dat werkte ook prima.

Bereiding:
Pluk de blaadjes van het basilicumplantje (alleen de kleinste laten zitten) en doe samen met de pijnboompitjes in de hakmolen. Pulse een paar keer, roer door en pulse nogmaals. Voeg de knoflook toe en pulse weer. Voeg vervolgens in twee ladingen olie toe en daarna de kaas. Pulse totdat de boel goed gemengd is. Voeg als laatste nog wat zout en peper toe naar smaak.

De meningen zijn verdeeld over de houdbaarheid van verse pesto. De één zegt een paar dagen, de ander een paar weken. In ieder geval moet je het in een potje doen met een laagje olie erover, zodat er geen lucht bij komt. Mijn potje staat nu in de koelkast en ik verwacht het minstens een week goed te houden. Een Italiaanse vriendin doet dit ook altijd zo, met succes!

Lekker met pasta, op stokbrood of bij vlees.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten