woensdag 26 mei 2010

Lasagne met pesto en ricotta

Vorige week maakte ik basilicumpesto en het potje staarde me aan vanuit de koelkast. Er moest iets mee gedaan worden, al zal ik nu niet weten of het langer dan een week houdbaar is. Dat is voor de volgende keer. Nu maakte ik er lasagne mee, wederom uit het heerlijke kookboek Mijn Little Italy. Het is een precies werkje om de saus gelijkmatig over de bladen te verdelen en je moet dus geen haast hebben. Het is echter wel het wachten waard.

Voor 6 personen
Ingrediënten:

400 gr verse lasagnebladen
400 gr ricotta
1 potje groene pesto
100 gr gebakken pijnboompitten
100 gr geraspte parmezaanse kaas
1 ei
zout, peper
20 gr boter

Bereiding:
Zet ruim 1 lepel pesto apart. Meng de rest met de ricotta, het ei en de pijnboompitten en breng op smaak met zout en peper. Verwarm de oven voor op 180 graden.
Bedek de bodem van een ovenschaal met lasagnebladen. Breng hierop een dunne laag van het pesto-ricottamengsel aan en strooi hierover wat parmezaanse kaas. Dek dit weer af met lasagnebladen, mengsel erop, kaas en herhaal dit tot het laatste blad. Smeer over het laatste blad de apartgehouden lepel pesto uit. Snipper hierover nog wat klontjes boter. Zet de schaal 30 min. in de oven en laat hierna nog 5 min. staan.

Serveer met een salade met artisjokken en geroosterde paprika.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten