zondag 9 mei 2010

Asperges met botersaus en gepocheerd ei

Het is het aspergeseizoen en daarom mag dit recept zeker niet ontbreken. Het is een van mijn all time favorites. De saus is een variatie op de traditionele botersaus. Ik vond het recept jaren geleden op internet en sindsdien maak ik het elke lente op deze manier, helaas heb ik de link niet meer maar mocht iemand zich tekortgedaan voelen, dan hoor ik dat graag. En alvast m'n complimenten voor je recept. Het gepocheerde ei heb ik toegevoegd omdat dat lekker is en eenvoudig, en je hebt een zachtgekookt ei zonder zacht eiwit.
Overigens heb ik een enorme hekel aan het schillen van asperges, maar mijn groenteboer levert deze service er gratis bij. Vergeet niet de schillen mee te vragen. Voorgeschilde asperges adviseer ik wel dezelfde dag nog te gebruiken, anders drogen ze zo uit en dat is zonde.

Voor 2 personen
Ingrediënten:
600 gr. witte asperges
2 eieren
4 plakken beenham
150 gr. roomboter
1 ui
1 dl. droge witte wijn
1 mespunt suiker
1 tl bouillonpoeder (rundvlees)
2 el fijngehakte bieslook
zout, peper
krieltjes

Voor de gepocheerde eieren: Eieren en witte wijnazijn

Bereiding:
Schil de asperges en verwijder de onderkant. Bewaar de schillen.
Smelt in een sauspannetje tweederde van de boter en bak hierin zachtjes de ui glazig. Voeg de wijn, suiker en het bouillonpoeder toe en laat dit 2 min. goed koken. Voeg peper toe naar smaak en roer de bieslook erdoor. Klop de rest van de boter er in klontjes door. Houd de saus warm in de oven.

Breng in een grote pan water aan de kook, met zout en de aspergeschillen. Laat dit 10 min. trekken en zeef hierna het kookvocht. Voeg de asperges toe en breng weer aan de kook. Laat deze, afhankelijk van de dikte van de asperges, 15-20 min. koken. Leg evt. een theedoek op de asperges om bovendrijven te voorkomen.
Breng terwijl in een pan ongeveer vijf cm. water met een scheut witte wijnazijn aan de kook voor de eieren. Zet het vuur uit zodra het water kookt. Breek de eieren en laat deze een voor een voorzichtig in het water glijden. Sluit de pan af en laat de eieren drie min. staan. Schep de eieren uit het water met een schuimspaan en dep ze droog.
Schep de asperges uit de pan met een schuimspaan en leg ze op de borden. Leg hier overheen de ham en giet de botersaus erover. Serveer met gekookte krieltjes en het gepocheerde ei.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten