zondag 23 mei 2010

Dolce al cioccolato

Een heerlijke Italiaanse chocoladetaart uit het kookboek Mijn Little Italy. Een kookboek dat ik kocht nadat ik vijf minuten daarvoor had geroepen dat ik geen Italiaanse kookboeken meer mocht kopen. Ik ben blij dat ik toch overstag ben gegaan, want er staan ontzettend lekkere recepten in.
Voor de garnering worden hazelnoten voorgesteld maar ik heb dit met amaretti gedaan, wat erg lekker is. Ze zijn trouwens niet makkelijk verkrijgbaar, omdat, zo blijkt, Italiaanse specialiteitenwinkels in Den Haag zeer krap gesorteerd zijn. Op één na: Italy in de Piet Heinstraat.

Voor 6-8 personen
voorbereiding 30 min.
Bereiding 25 min.

Ingrediënten
100 gr extra pure chocolade
120 gr boter
3 eieren
150 gr kristalsuiker
50 gr bloem
1 tl bakpoeder
50 gr amaretti

Voor het glazuur
100 gr extra pure chocolade
100 ml vloeibare room

Bereiding:
Smelt de chocolade au bain marie met 100 gr boter. Verwarm de oven voor op 180°C.

Verkruimel de amaretti in de keukenmachine of hakmolen van de staafmixer. Vet de bakvorm in met de rest van de boter. Bestrooi bodem en wanden met de kruimels en zet in de koelkast.

Klop de eieren los met de suiker. Voeg zodra het mengsel schuimt voorzichtig de bloem en het bakpoeder toe. Roer tot slot de (lauwe) gesmolten chocolade erdoor.

Giet dit beslag in de vorm en bak de taart 25 min. in de oven. Laat de taart afkoelen.

Smelt voor het glazuur de chocolade met de room au bain marie. Niet tussendoor laten afkoelen omdat je afgeleid bent door bijv. je kat en dan daarna weer opwarmen, dan schift het vet. Giet het glazuur op de taart en strijk uit met een soepele spatel. Garneer met hele amaretti of hazelnootjes of gehakte (geroosterde) amandelen.

Lekker met aardbeien, koffie of dessertwijn.

1 opmerking:

  1. witte chocolademousse, uit de delicious van Kerst 2009 (volgens mij), die moet je ook echt een keer proberen, goddelijk. Net als de Bastogne bavarois!

    BeantwoordenVerwijderen