maandag 27 september 2010

Arroz com broccolis

Een vriendin uit Brazilië vroeg ik wat ze daar nou altijd aten. Het antwoord was heel simpel: rijst met black beans. Ik kon me er weinig bij voorstellen en het klonk een beetje saai. Toen ik haar vroeg hoe ik dat dan moest maken antwoordde ze dat ik er een snelkookpan bij nodig heb. Toen ze in Nederland kwam wonen heeft ze speciaal een snelkookpan gekocht voor de rijst. Ik heb geen snelkookpan, daarmee was mijn Braziliaanse kookavontuur een vroege dood gestorven. Tot ik op het blog van Janneke Vreugdenhil las over haar recept voor rijst met broccoli. Maar dan met spinazie! Een typisch Braziliaans gerecht. Geen idee of dit is wat vriendin C bedoelde, maar lekker is het wel, en daar gaat het om.

Voor 4 personen
Ingrediënten:
olijfolie
3 teenjes knoflook, gehakt/geperst
1 ui, gesnipperd
250 gr langkorrelige (Surinaamse) rijst
700 ml bouillon (kip of groente)
300 gram spinazie

Bereiding:
Doe een paar cm van de olie in een steelpan. Voeg als de olie heet is de knoflook toe en bak goudbruin. Laat de knoflook uitlekken op keukenpapier.
Giet 2 el olijfolie in een hapjespan en bak hierin de ui glazig, met een beetje zout. Voeg de rijst toe en bak kort mee, al roerend. Schenk dan 400 ml van de bouillon erbij, breng aan de kook en laat 8 min. zachtjes en afgedekt koken. Voeg daarna een hand spinazie en 250 ml bouillon toe. Roer de spinazie door de rijst en als deze geslonken is voeg je telkens een handje spinazie toe. Laat de rijst doorkoken tot deze gaar is en voeg zo nodig de rest van de bouillon toe. Breng het geheel op smaak met zout en peper en serveer met wat van de gefrituurde knoflook erover.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten