dinsdag 24 augustus 2010

Tarte au citron

Afkomstig uit Raymond Blanc's Echt Frans koken, simpel en doeltreffend, precies zoals een Franse citroentaart hoort te zijn.

Voor 6-8 stukken taart
Ingrediënten:
Voor het deeg:
120 gr boter, op kamertemperatuur
75 gr poedersuiker, gezeefd
3 eierdooiers
250 gr bloem
2 el water

Voor de vulling:
5 eieren
150 gr kristalsuiker
5 el citroensap
2 el geraspte citroenschil
1,5 dl slagroom

lage bakvorm van 24 cm, anti-aanbak
pak gedroogde erwten/bonen

Bereiding:
Meng in een kom de boter en de suiker tot een romig geheel. Klop er vervolgens de eierdooiers door. Voeg de bloem toe en wrijf met je vingertoppen zodat een kruimig mengsel ontstaat. Voeg het water toe en druk het geheel tot een bal deeg. Wikkel deze in plasticfolie en leg een half uur in de koelkast. Klop in een kom de eieren met de suiker, het citroensap en de citroenrasp. Klop de slagroom er door en zet in de koelkast.

Rol het deeg uit op een met bloem bestoven oppervlak, tot het een dikte van 3 mm. heeft. Rol het deeg over de rol en drapeer het in de deegvorm. Niet te hard aandrukken of uitrekken. Snijd het overtollige deeg van de vorm. Druk het deeg zachtjes aan met een balletje deeg. Prik de bodem in met een vork en zet de vorm 30 min. in de koelkast. Verwarm de oven voor op 160 graden.

Bekleed de bodem met aluminiumfolie en vul dit met de bonen. Druk zachtjes aan. Zet 10 min. in de oven. Verwijder de bonen en het folie en zet de vorm 20 min. in de oven. Bestrijk het deeg met de overgebleven dooier en zet nog 1 min. in de oven. Zet de oven op 140 graden.

Giet de vulling in een pan en verhit zachtjes. Laat het niet te heet worden, dan schift het. Giet de warme vulling op het deeg en zet 25 min. in de oven tot de vulling gestold is. Neem de taart uit de oven en laat 1 uur afkoelen. Bestuif tot slot de rand van de taart met poedersuiker.

2 opmerkingen:

  1. Deze is fijn! Ik heb 'm in een limoenversie gemaakt, en ziet er exact hetzelfde uit! Naar mijn smaak had ik de taartdeeg alleen effies wat langer moeten laten in de oven dat het net wat krokanter was... de vulling was perfect, niet te zuur, niet te zoet.. ik heb er een fijne schep slagroom opgedaan, heerlijk! Is er ook niet een versie waarbij je meringue bovenop de taartjes doet en ff met de brander erover heen gaat? ook fijn :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja! Die versie heb ik ergens gezien, dan zet je ze onder de grill, dacht ik. Volgens mij stond dat recept een paar maanden geleden in de ELLEeten. Ik ga op zoek en als ik het gevonden heb zal ik 'm posten.

    BeantwoordenVerwijderen