vrijdag 12 augustus 2011

Tomatenroomsaus


Uit Frankrijk nam ik van de markt 1 kilo zongedroogde tomaten mee. 1 kilo! Al het heerlijks dat ik daar allemaal mee kan gaan maken, mogelijkheden te over. En dan niet meer aangewezen zijn op die laffe potjes uitgefieberde tomaat op olie. Nee, dan dit. Gewoon even lekker een hand tomaatjes uit de kelder halen en je bent al halverwege je saus. Zelf ben ik dol op tomatenroomsaus maar had het nog nooit zelf gemaakt. En een hele tijd niet meer gegeten omdat ik me had voorgenomen geen pre-fab sausjes meer te kopen. Tijd voor een experiment. De uitkomst was zeer geslaagd. geschikt voor over pasta of vlees.

Voor 2 personen
Ingrediënten:
10-15 zongedroogde tomaten
1 teen knoflook
250 ml kookroom
5-10 blaadjes verse basilicum
zout en peper
1 el pijnboompitjes

staafmixer

Voor erbij:
pasta, garnalen of kip, Parmezaanse kaas

Bereiding:
Wel de tomaatjes een minuut of tien in gekookt water. Snij ze daarna in stukken en doe ze samen met de knoflook en de kookroom in een sauspannetje. Breng het geheel aan de kook en laat 8-10 min. op laag vuur pruttelen. Voeg de laatste 2 min. de basilicumblaadjes toe.
Neem het pannetje van het vuur en pureer het geheel met de staafmixer tot een gladde saus. Mocht je deze nog te dik vinden, voeg dan wat kookvocht van de pasta toe. Breng op smaak met zout en peper en strooi er voor het opdienen de pijnboompitjes en Parmezaanse kaas overheen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten