maandag 22 augustus 2011

Phulka - Indiaas plat brood

Dat iets lekkers zo weinig ingrediënten heeft is ongelooflijk. Dit brood is bedoeld als bijgerecht bij Indiaas eten, ik at het bij de Keema gehaktschotel. Het is wel vrij veel werk - tien minuten een taaie bal kauwgum kneden en je vervolgens in het zweet werken met de deegroller - maar het is het waard. Afkomstig uit het boek India, koken met passie, dat ik leende van vriendin D die dit eerder voor me kookte. Mocht iemand dit boek ergens voor me hebben dan houd ik me aanbevolen.

Voor 6 phulka's
Ingrediënten:
200 gr chapatimeel (atta) of tarwebloem
1 tl plantaardige olie
ca. 130 ml lauw water

deegroller

Bereiding:
Zeef het meel boven een kom en voeg de olie toe. Roer door en giet er een beetje van het water bij. Kneed het door elkaar en voeg water toe als het deeg niet goed een bal kan vormen. Blijf het deeg 10 min. lang stevig doorkneden. Vorm vervolgens 6 ballen ter grootte van een golfbal van het deeg. Bestuif het aanrecht met meel en rol de ballen deeg uit tot cirkels van ca. 15 cm. Dit kost flink wat kracht. Zorg ervoor dat het deeg niet aan de roller of het werkvlak blijft plakken en bestuif de phulka's tijdens het uitrollen met meel.

Verhit een koekenpannetje met dikke bodem op middelhoog vuur. Bak iedere phulka aan weerszijden tot er bubbeltjes vormen, druk de randen van de phulka's tijdens het bakken naar beneden zodat het midden meer opzwelt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten