zaterdag 20 augustus 2011

Amerikaanse cherry pie

"Damn good cherry pie!", om maar met Dale Cooper te spreken. Dit weekend had ik met vriendinnen een Twin-Peaksmarathon en daar mocht deze cherry pie, met een overheerlijke kop koffie, niet ontbreken. Ik kan me zo voorstellen dat het in de Double R diner zo heeft gesmaakt. Neem alleen geen hap als Bob weer ergens achter een voeteneind gekropen is, dan overleef je de avond niet.

Het recept is het resultaat van het vergelijken van verschillende versies op internet. Eigenlijk moet je een taartvorm van 23 cm gebruiken, maar die had ik niet en ik gebruikte er daarom een van 26 cm. Een van steen, hoewel metaal beter schijnt te zijn. Werkte prima. De taart is zoet-zuur, ondanks de suiker die erdoor gaat. Het beste is om verse kersen te gebruiken en die te ontpitten maar daar was ik te lui voor. Uitgelekte kersen op siroop werkten ook uitstekend.

Ingrediënten:
300 gr tarwebloem
150 gr ongezouten boter, gekoeld en in blokjes
100 gr witte basterdsuiker
1 grote eierdooier
1 el maïzena
snuf kaneelpoeder
1 el kirsch
500-600 gr kersen zonder pit
1 el melk
2 el suiker

taartvorm van 23 cm
keukenmachine
plasticfolie
deegroller

Bereiding:
Doe de bloem, 75 gr basterdsuiker en boter in de keukenmachine en pulseer tot een kruimelig deeg ontstaat. Voeg dan de eierdooier en 2-3 el koud water toe en pulseer nogmaals tot het deeg samenkomt en een bal vormt. Druk de bal bij elkaar, verpak in plasticfolie en leg een half uur in de koelkast.

Meng de maïzena met de rest van de basterdsuiker en het kaneelpoeder en roer dit door de kersen in een bak. Besprenkel met de kirsch en laat 20 min. staan. Verwarm ondertussen de oven voor op 200 graden.

Strooi wat bloem over het aanrecht en rol de helft van het deeg uit en bekleed hiermee de taartvorm. Snij de zijkanten bij en schep met een shuimspaan het kersenmengsel in de vorm. Besprenkel met een paar el van het achtergebleven vocht. Als dit te weinig is kun je ook water gebruiken of een el siroop van de pot met kersen. Bevochtig de rand van de taart met wat water. Rol de rest van het deeg uit en dek hiermee de taart af. Druk de randen goed tegen elkaar en snij het overtollige deeg eraf. Hiervan kan je nog een paar zandkoekjes bakken.

Bekwast de taart met melk en strooi er wat suiker overheen. Zet de taart in het midden van de oven en bak 15 min. Draai vervolgens de temperatuur omlaag naar 180 graden en bak de taart nog 15-20 min., tot de taart goudbruin is.

1 opmerking:

  1. Deze vanochtend geproefd van Madame Caartje zelve. Dit recept werkt, is goed, is prima. En had ik al gezegd dat ik helemaal verzot ben op dit soort bodems? Helemaal heerlijk Caartje, waar kan ik me op verheugen voor volgende week maandagochtend? :-)

    BeantwoordenVerwijderen