maandag 4 oktober 2010

Risotto met pompoen

De komende tijd mag ik geen kookboeken meer kopen. De keuken puilt uit en ik heb er al zo veel. Maar er zijn ook zo veel mooie boeken. Daardoor word ik nogal eens in de verleiding gebracht. Als ik in de boekhandel of kookwinkel ben kijk ik er altijd wel een in. Alleen mag ik nu dus niet kopen. Onthouden doe ik wel. De ingrediënten, de bereiding. Eigenlijk jat ik dus stiekem recepten. Ik schaam me diep. En ik eet lekker. Vandaag keek ik in een boek over seizoensgroenten naar een recept met pompoen, omdat ik vorige week in Zeeland eentje had gekocht. Een grote, voor één euro! Overmand door vakantiegevoel riep ik uit dat dat in Nederland veel duurder was. Maar goed, ik wilde niet weer aan de pompoensoep en dus probeerde ik pompoenrisotto. Ik denk dat het zo klopt, maar het doet er niet toe, want het was heel goed. O ja, als je zo'n knaloranje pompoen gebruikt kun je de schil ook eten. Wel even goed schoonmaken. Met dank aan vriendin M voor de tip.

Voor 4 personen
Ingrediënten:
500 gr pompoen, in blokjes
1 ui, gesnipperd
1 prei, in ringen (alleen het wit)
1 teen knoflook, geperst
330 gr arboriorijst
half wijnglas witte wijn
1 liter groentebouillon
50 gr gorgonzola, in blokjes
olijfolie
zout, peper

Bereiding:
Verwarm de oven op 180 graden. Doe de pompoenblokjes in een ovenschaal met een scheutje olijfolie en zet 30 minuten in de oven. Bak in een hapjespan de ui glazig in wat olijfolie en bak de knoflook 1 min. mee. Voeg dan de prei toe en bak 2 min. Doe vervolgens de rijst in de pan en laat deze al roerend de olie opnemen. Voeg dan de witte wijn toe. Giet als de wijn opgenomen is een soeplepel bouillon in de pan en als deze opgenomen is weer een. Herhaal dit tot alle bouillon is opgenomen.
Giet na een half uur nog een schep bouillon bij de pompoen en zet nog eens 10 min. in de oven. Als de laatste bouillon bij de rijst gevoegd is, giet dan de pompoen en de bouillon uit de ovenschaal erbij en laat het laatste vocht langzaam wegkoken. Haal dan de pan van het vuur en roer de blokjes gorgonzola erdoor. Breng op smaak met zout en peper. Direct serveren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten