dinsdag 6 juli 2010

Pad Thai

Dit recept voor Pad Thai komt uit de New York Times van 22 april en werd mij aangeraden door vriend R, volgens hem is het fantastisch en ik moet hem gelijk geven. Wederom heb ik dankzij de Jumbo alle ingrediënten kunnen vinden en mijn keukenkastjes en ijskast veranderen langzaam in een toko. De basis is er en nu gaan we door!

Voor 3 personen
Ingrediënten:
75 ml honing
2 el rijstazijn
0,5 tl pepervlokken (of 2 tl chilipoeder)
1 bosui, fijngesneden
1 teen knoflook, geperst
2 eieren
1 Chinese kool, fijngehakt (ca. 6 bladeren)
1 flinke hand taugé
250 gr garnalen, gepeld, of tofu, of een combinatie
1 hand geroosterde pinda's, fijngehakt
1 hand fijngehakte koriander
1 limoen in kwarten
300 gr noedels/rijst
3 el arachideolie
2-4 el tamarindepasta
50 ml vissaus

Bereiding:
Kook de noedels volgens de aanwijzing en zet apart met wat van de olie om plakken te voorkomen (een leuke poging, plakken doet het toch). Doe de tamarindepasta, honing, rijstazijn en vissaus in een sauspannetje, warm door op een laag vuur, roer de pepervlokken erdoor en zet apart.

Doe de overige olie in een wok op halfhoog vuur. Voeg als de olie warm is de bosui en de knoflook toe en bak een minuut. Voeg de eieren toe. Roer ze zodra ze beginnen te stollen, totdat ze gaar zijn. Voeg dan de kool en de taugé toe en roerbak tot de kool slinkt. Voeg vervolgens de garnalen en/of tofu toe.

Als de garnalen roze worden (of de tofu bruin), voeg dan de noedels toe, samen met de saus en roer alles goed door zodat de saus verdeeld is en de noedels doorgewarmd zijn. Sprenkel de pinda's en de koriander erover en serveer met de limoenpartjes.

4 opmerkingen:

  1. Ik heb het gemaakt met een variatie: sajoer lodeh in plaats van tamarindepasta (want die had de heer Heijn niet).

    Ik scoorde in elk geval goed bij mijn zeer Aziatische eega! Dank!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb het nog een keer geprobeerd, nu met tamarindapasta (ja, ook in Gouda is nu een Jumbo ;)). Ik vervang de garnalen trouwens door kip, want ik heb een hekel aan vis.

    Weer groot succes :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. tamarinde, niet tamarinda ...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. EN ik heb hem nog een keer gemaakt, nu met "Qorn roerbakstukje voor de wok". In plaats van de pinda's heb ik honing-cashewnoten gebruikt, waarmee het een heel zoet gerecht werd, dat goed is ontvangen: grote pan schoon leeg gegeten :D

    BeantwoordenVerwijderen