woensdag 28 juli 2010

Couscous met tonijn en bonen

De enkele keren dat ik couscous voorgeschoteld heb gekregen waren geen onverdeeld genoegen. Of de boel was te droog en er zaten rozijnen in (sorry maar: bah) of men dacht dat je er net als bij pasta een kwak gevulde saus overheen kan gooien (sorry maar: nee dus). Vandaar dat ik me nooit aan couscous waagde. Tot ik bij collega A ging eten en haar vriend een heerlijke variant op tafel toverde. Zoals A zelf zei: dit is eigenlijk de enige couscous die ik lekker vind. Er was niet uitgeschoten met de koriander, de verhoudingen waren goed en de boel was niet te droog. Het geheim? Niet te terughoudend met de olijfolie zijn, dat houdt de boel smeuig.

Voor 3-4 personen
Ingrediënten:
400 gr couscous
6 dl heet water
1 el gemalen korianderzaad (ketoembar)
1 el gemalen komijn
1 el verse koriander, gehakt
1 blikje tonijn op water
een flinke hand grote witte bonen (gigantes)
gegrilde paprika, in stukjes

Voor de dressing:
een halve citroen, uitgeperst
olijfolie, extra vergine
zout, peper

Voor erbij:
lamskoteletten
Arabisch brood
olijven, feta, ui

Bereiding:
Doe de couscous in een schaal met het hete water, dan wordt het vanzelf gaar. Roer de couscous goed los en roer er vervolgens alle ingrediënten door. Doe het citroensap in een bakje en voeg 3x zoveel olijfolie toe, samen met flink wat peper en zout. Goed klutsen, even proeven en de dressing is klaar. Giet deze over de couscous en roer de boel goed door. Weer proeven en als het nog flauw is nog wat kruiden toevoegen.
Bak de koteletten in de grillpan. Serveer met bakjes olijven, feta, ui en een bord met Arabisch brood.

1 opmerking:

  1. Gisteren bij Caro dit gerecht gegeten. Het was heerlijk! Zeker een aanrader! Maar ja, ik ben ook dol op couscous!

    BeantwoordenVerwijderen