maandag 12 september 2011

Broccolisoep met Parmezaanse kaas

Het is een mooie dag als je iets nieuws leert dat je ook nog eens leuk vindt. Vandaag was zo'n dag. Ik maakte een Amerikaans recept dat vroeg om een 'parmesan rind'. En voortaan zorg ik dat ik altijd een parmesan rind paraat heb. Het betreft hier de harde korst van een stuk Parmezaanse kaas, dat stuk dat je overhoudt op het eind, en dat je dan weggooit. Blijkbaar zijn er een hoop mensen die zich afvragen wat je daar nog mee kan, want onder de uitleg die ik vond op een Amerikaanse site werd de schrijver veelvuldig bedankt (ik verwacht nu dus ook honderden dankbetuigingen onder deze post). Wat kan je er zoal mee? Je kan het toevoegen als je bouillon trekt, bijvoorbeeld voor minestronesoep of bouillon die je gebruikt voor de bereiding van risotto. Of je voegt het toe aan de bolognesesaus als je die een uur laat sudderen. Daarna kan je de korst er weer uit vissen, zoals je dat met een laurierblaadje doet, of, in het geval van soep, de korst meepureren in de blender of met de staafmixer. Lekker Amerikaans trouwens: je kunt in de VS in specialiteitenwinkels losse kaaskorsten kopen, waarvoor je dan net zoveel betaalt als voor Parmezaanse kaas met een korst eraan.
Het recept komt van de site van The Stonesoup.

Voor 2 personen
Ingrediënten:
2 stronken broccoli, in stukjes, met de zachte stronkjes ook in stukjes
1 Parmezaanse-kaaskorst
wat snippers Parmezaanse kaas
1 el sojasaus
1 el limoensap
1 bouillonblokje
handje geroosterde pijnboompitten
zout en peper

Bereiding:
Breng 2 cups water aan de kook in een hapjespan en los het bouillonblokje erin op. Voeg de broccoli, sojasaus en kaaskorst toe en laat ca. 10 min. sudderen met het deksel op de pan, tot de broccoli gaar is. Haal dan de pan van het vuur en pureer het geheel met de staafmixer of in de blender. Pureer ook de kaas mee. Breng op smaak met zout, peper en het limoensap.
Verdeel over 2 borden en strooi er wat kaassnippers en pijnboompitjes over.

2 opmerkingen:

  1. En dan geen enkele reactie op jou tip ! dus daarom een van mij.ik gebruik iedere week een punt parmezaanse kaas en inderdaad de korst gooi ik weg,wat zonde eigenlijk,dus ik neem je tip mee.thanks !

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ha wat leuk, dank voor je reactie!

    BeantwoordenVerwijderen