maandag 11 maart 2013

Italiaanse kruimelbodem

Het was een mooi moment in mijn keuken vandaag, want eindelijk is het me gelukt om een taartbodem met de deegroller uit te rollen. Zonder schelden, zonder huilen, zonder dat hij telkens aan het aanrecht bleef plakken of uit elkaar viel bij het optillen of allebei. Gewoon in een keer goed. Even nog leek de bodem na het blindbakken toch te gaan rijzen, maar dat kan ook een lichte paniekaanval zijn geweest waardoor mijn eigen reflectie in het ovenraam (waar ik de ganse baktijd angstvallig voor heb gezeten) de taart vervormde. Ik denk dat het uitrollen zo goed lukte doordat het deeg flink koud was en doordat ik gekeken heb naar hoe anderen deeg uitrollen: niet te hard alles naar één kant drukken, maar voorzichtig doch resoluut telkens het deeg draaien en een andere kant op gaan met de roller. Sla vervolgens de deegplak over de deegroller heen en verplaats hem zo naar de taartvorm. Nu maar hopen dat ik het de volgende keer ook nog kan.
Als blindbakvulling gebruikte ik rijst en aluminiumfolie maar gedroogde bonen en bakpapier kan ook. Bij de kookwinkel kan je ook blindbakvulling kopen. Dat is wat duurder maar kan je wel steeds hergebruiken.
Het recept komt uit mijn favoriete Italiaanse kookboek Mijn Little Italy. Als je het nog niet hebt, moet je daar iets aan doen. En wel onmiddellijk!

Ingrediënten:
250 gr bloem
120 gr heel erg koude boter, in klontjes
80 gr kristalsuiker
2 eierdooiers (bewaar het eiwit)
geraspte schil van 1 citroen
1 el marsala
snufje zout

vershoudfolie, deegroller, lage taartvorm, blindbakvulling, bakpapier/aluminiumfolie

Bereiding:
Doe bloem, zout, suiker en boter in een beslagkom en kneed het zo snel mogelijk door. Voeg de eieren, het citroenrasp en de marsala toe en kneed snel tot het deeg een bal vormt. Wikkel de bal in vershoudfolie en leg 1 uur in de koelkast.

Verwarm de oven op 180 graden. Vet de taartvorm in met boter en bestuif met bloem. Bestuif het aanrecht met bloem en rol het deeg uit, telkens het deeg draaiend.  Sla het deeg, als het groot genoeg is, over de deegroller heen en verdeel over de taartvorm. Snijd de uitstekende randen eraf. Prik met een vork gaatjes in de bodem. Leg bakpapier/folie op de bodem en verdeel de blindbakvulling erover zodat het niet gaat rijzen. Bak de bodem 12-15 min. Verwijder dan de vulling en het papier en bak de bodem nog eens 10 min. Glaceer de bodem hierna met ei zodat de taartvulling er niet in trekt en de bodem zompig wordt. Zet de bodem nog een seconde of 30 in de oven. De bodem is nu klaar voor de vulling.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten