zondag 10 maart 2013

Basisrecept macarons

Macarons hebben iets magisch. Dat is niet mijn mening, maar die van vele bak- en snoepgrage dames. Afgelopen weekend in Parijs probeerde ik bij Ladurée binnen te komen, maar dat heb ik snel weer opgegeven: de winkel was tjokvol kirrende toeristes en buiten stond een rij. Macarons zijn mode. Een beetje zoals de Louis Vuitton-tassen die je ook overal ziet, nep en echt. Zo is het ook met de macaron. Elders in Parijs, op de food-afdeling van Lafayette, vond ik uiteindelijk nog veel betere macarons: Japanse. Ik heb meteen een doos aangeschaft en nu snoepen wij al een paar avonden van smaken als groene thee, wasabi, gember en earl grey. Zo ver ben ik zelf natuurlijk nog lang niet, en los van de smaak zagen mijn zelfgemaakte koekjes er een stuk minder goed uit. Ik ben ook eigenlijk te ongeduldig om ze zo perfect te maken. Lekker waren ze wel. Volgende keer zet ik ze iets langer in de oven want ze kwamen nog niet goed los van het bakpapier. Hierdoor waren ze een beetje hol en niet dichtgebakken, zodat de vulling erin trok en ze na een uur zompig waren. en daarom voornemen nummer twee: de vulling er pas vlak voor het opeten tussen smeren.
Het recept komt uit het boekje Macarons (is dat niet toepasselijk?), dat zichzelf overigens tegenspreekt, wat het volgen van de receptuur niet makkelijker maakt. Andere recepten op internet boden ook geen soelaas, die spraken de recepten uit dit boekje ook weer tegen. Kortom, experimenteer maar raak, dat doe ik ook.

Voor 10-15 macarons
Ingrediënten:
100 gr poedersuiker
1 zakje vanillesuiker
100 gr gemalen amandelen
2 eiwitten (liefst een dag van tevoren gesplitst)
bosbessenjam

Bereiding:
Verwarm de oven op 150 graden. Meng in een kom de poedersuiker met de vanillesuiker en de amandelen. Klop in een andere schaal de eieren stevig (echt heel stevig) en klop de suiker erdoor. Zeef vervolgens het amandel-suikermengsel erboven en spatel erdoor. Vul een spuitzak telkens met een deel van het mengsel en maak bolletjes op een bakplaat met bakpapier. Teken voor de zekerheid rondjes, anders krijg je ze nooit even groot. Laat een uur rusten en op kamertemperatuur komen.
Bak de bolletjes in 12-15 min. hard. Haal de plaat uit de oven en laat de bolletjes afkoelen door wat water onder het bakpapier te laten lopen. Schep ze daarna met een dunne, metalen spatel van de bakplaat af.
Vul de macarons zodra ze afgekoeld zijn met crème of jam, of doe dit vlak voor het opeten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten