dinsdag 29 juni 2010

Gebakken rijst met roerei

De Chinese keuken zoals je die krijgt voorgeschoteld in doorsnee restaurants in Nederland, heeft nog weinig te maken met de verfijnde smaak van echt Chinees eten. Dat werd weer pijnlijk duidelijk toen ik deze gebakken rijst maakte. "O, bedoelen ze dát!" schoot er door me heen. Als je ziet hoe eenvoudig en snel je dit zelf kunt maken ga je nooit meer afhalen. Of alleen nog in Chinatown eten, als je echt weigert te koken. Afkomstig uit De snelle Chinese keuken van Ching-He Huang.

Voor 4 personen
Ingrediënten:
2 el arachideolie
3 eieren, losgeklopt
50 gr kleine garnalen, gekookt
50 gr diepvriesdoperwten
400 gr gestoomde pandanrijst (ca. 200 gr rauwe rijst)
1-2 el lichte sojasaus
1 el geroosterde-sesamolie
1-2 snufjes gemalen witte peper

Bereiding:
Verhit een wok op hoog vuur en doe de arachideolie erin. Giet de losgeklopte eieren erin en laat ze 1-2 min. stollen. Beweeg vervolgens de pan en roer het ei met een houten lepel los. Schep het ei vervolgens op een bord en zet opzij.

Doe garnalen en doperwten in de wok en roerbak minder dan 1 min. Voeg de rijst toe en bak tot de korrels los zijn. Schep het roerei erbij, breng op smaak met sojasaus, sesamolie en witte peper. Dien direct op. (Dat laatste lukt mij nooit omdat ik vaak meerdere gerechten maak. Dan hou ik het warm in de oven op 80 graden en afgedekt metzilverfolie)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten