woensdag 19 oktober 2011

Walnoten-preitaart

Vriendin I. heeft een grote walnotenboom in de tuin die een flinke oogst heeft opgeleverd dit jaar. Toen ik vorig weekend bij haar was kreeg ik een grote zak mee naar huis, waarvan ik de helft gebruikte voor deze taart. De andere helft ga ik wellicht gebruiken voor een walnoten-carameltaart. I. nogmaals veel dank. Ik wilde eigenlijk een vegetarische quiche maken maar ontdekte een pakje ontbijtspek in de koelkast en kon het niet laten. Maar zonder is 'ie ook heel lekker.

Voor 4-6 personen
Ingrediënten:
1 el olijfolie
5 plakjes bladerdeeg voor hartige taart
1 teen knoflook, geperst
1 grote prei, in reepjes
200 gr champignons, gesneden
1 zakje gepelde walnoten
175 ml kookroom
3 eieren
75 gr geraspte belegen kaas
zout, peper, chilipeper (molen)
3 plakjes ontbijtspek

springvorm van 23 cm

Bereiding:
Verwarm de oven op 200 graden. Laat de plakjes bladerdeeg ontdooien en bekleed de springvorm ermee.
Verhit in een hapjespan de olie en bak hierin de prei, knoflook en champignon op hoog vuur kort aan. Kluts de eieren met de room en breng op smaak met de kaas en de kruiden.
Verdeel het preimengsel over de taartbodem. Leg hier een laag walnoten over. Verdeel het kaas-ei-mengsel hierover en dek af met de plakjes spek. Bak de taart in het midden van de oven in ca. 35 min. gaar.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten