woensdag 5 oktober 2011

Kip met champignonroomsaus uit de Römertopf

Het duurt even om te maken, maar de voorbereiding is weinig werk en het resultaat is super. De saus kun je goed over rijst doen, dat heb ik de volgende dag gedaan, met doperwtjes. Hier geserveerd met sperzieboontjes en een gepofte aardappel.

Het recept komt uit de NRC en is van Annelène van Eijndhoven, wat bij mij bellen deed rinkelen. Van Ria van Eijndhoven heb ik een Römertopfkookboek, wat werkelijk een van de lelijkste en onoverzichtelijkste kookboekjes in mijn collectie is. Het stamt dan ook uit 1988. Dat zegt niet altijd iets, maar nu zeker wel. Ik heb er nog nooit iets uit gemaakt, maar na het proeven van het eten van dochter (?) Annelène denk ik dat ik het toch maar eens ga proberen.

Voor 4 personen
Ingrediënten:
ca. 1 kilo kip (ik had 8 drumsticks)
zout, peper
2 sjalotjes, gesnipperd
1 fikse teen knoflook, geperst
250 gr champignons, in kwarten
1 el verse dragon
75 gr spekblokjes
1 glas droge witte wijn
1 kippenbouillontablet
1 laurierblad
1 dl kookroom
1-1,5 el maïzena

Bereiding:
Dompel de Römertopf in koud water.
Wrijf de kip in met zout en peper. Verdeel de ui, knoflook en champignons over de bodem van de schaal, samen met de wijn, dragon, laurierblad en spekblokjes. Verkruimel het bouillonblokje erover en giet er 1 dl water bij. Leg de kip er bovenop, doe het deksel op de schaal en zet de Römertopf in de oven. Stel dan de temperatuur in op 225 graden. Na 1 uur en 15 min. is de kip klaar. Haal 10 min. voor het einde het deksel van de schaal.
Schep de kip in een schaal en dek af. Schenk het vocht etc. in een pannetje en breng aan de kook. Los de maïzena op in de room en voeg deze toe aan de saus. Laat doorkoken totdat deze voldoende gebonden is. Haal het laurierblad uit de pan en breng de saus op smaak met zout en peper.

1 opmerking:

  1. die saus is gruwelijk lekker! Lang leve verse kruiden en waarom heeft de hoogvliet niet gewoon een potje met verse dragon staan??!

    BeantwoordenVerwijderen