dinsdag 20 november 2012

Kipcurry uit Haiderabad

Haiderabad, geen idee waar het ligt, maar ze weten er blijkbaar wat lekker is, als ik mijn Indiase kookgodin Anjum moet geloven. En dat doe ik. Nr. 2 in de serie Afgeprijsde Kookboeken. De Ramsjkeuken, dat klinkt heerlijk exotisch. Helaas had ik geen zwarte kardemompeulen kunnen vinden, die horen eigenlijk tegelijk met het laurierblad worden toegevoegd. We hebben ze niet gemist, net als de eieren. Het recept was voor zes personen en voor deze versie heb ik alleen de hoeveelheid kip aangepast. Het recept schreef ook 7 tenen knoflook voor maar dat lijkt me wat te heftig voor collega's en vrienden de volgende dag... De overgebleven saus kan opgewarmd worden me rijst en spruitjes.

Voor 2 (tot zes) personen
Ingrediënten:
4 el olijfolie
2 laurierblaadjes
1 ui, gesnipperd
20 gr gember, geschild
3 tenen knoflook, gepeld
400 gr (of meer dus) kipstukken, zonder vel
zout
150 ml volle yoghurt
50 gr cashewnoten, gepureerd met 3 el water
1,5 tl chilipoeder
4 tl gemalen koriander (ketoembar)
2 middelgrote tomaten, gepureerd
3 tl garam massala
3/4 tl gemalen groene kardemom
2-5 tl citroensap (afhankelijk van de zuurheid van de tomaten en de yoghurt)
handje verse koriander, gehakt

Bereiding:
Verhit in een braadpan de olie en bak hierin kort de laurierbladen aan. Voeg de ui toe en bak deze in 8 min. zacht en bruin. Pureer ondertussen de knoflook met de gember en een klots water tot een gladde massa. Giet deze erbij en bak een halve minuut mee.
Doe de kip in de pan en bak deze in een paar minuten een beetje bruin. Doe dan het zout, de yoghurt, de cashewnotenpasta, het chilipoeder, de ketoembar en de tomaten erbij en roer goed door. Zet afgedekt op laag vuur en laat in ca. 25 min. de kip gaar worden.
Mocht de saus te droog worden voeg dan wat water toe, maar dat is waarschijnlijk niet nodig. Voer de garam massala, kardemom en het citroensap toe en roer nog even goed door. Serveer de kip met pandanrijst en strooi de koriander erover. Lekker met boontjes of spruitjes.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten