zondag 2 december 2012

Roze koeken

Roze koeken (zoals Glacés in de volksmond heten) zijn typisch voer voor middelbare scholieren. Iedereen aan wie ik er een uitgedeeld heb begon daarover. Hoe je in de pauze zo'n synthetisch roze ding kocht, om vervolgens je boterhammen buiten in de bosjes te smijten. Of, zoals het mij af en toe overkwam, na een paar weken in alle kleren van de regenboog terug te vinden in een vakje van m'n schooltas. Of je kocht zo'n stroopwafel met chocola er omheen, hoe heetten die dingen? Space? Of ben ik nu in de war met spacecake? Zoete troep in elk geval. Omdat ik zo veel mogelijk zelf maak, in navolging van Koken met Karin, heb ik me dit weekend me aan de roze koeken gewaagd, onderwijl meeneuriënd met Spinvis, dat zou je ook eens moeten doen: Wespen op de appeltaart. Luister mee en je weet waarom.

Voor 10-12 roze koeken
Ingrediënten:
100 gr suiker (ik gebruikte witte basterdsuiker)
100 gr gesmolten roomboter (afgekoeld)
110 gr bloem
rasp van 1 citroen
2 eieren
snufje zout
bloem en boter voor invetten

Glazuur:
4 aardbeien (of 8 frambozen)
100 gr poedersuiker ( witte basterdsuiker werkt ook)

muffinvorm (12 vakjes)
zeef
bakpapier
bakplaat
mixer
kwastje voor invetten

Bereiding:
Verwarm de oven op 160 graden. Klop met de mixer de boter door de suiker, 5 min. tot de boel romig is. Doe de citroenrasp en de eieren erbij en klop nog een minuut of 2 zodat de boel goed luchtig is. Zeef de bloem  en zout erboven en roer alles voorzichtig door elkaar met een spatel. Neem een beetje gesmolten boter en smeer met een keukenkwastje de muffinvorm in. Bepoeder daarna de vorm me bloem. Vul vervolgens de vormpjes voor de helft met beslag. Dek de vorm af met bakpapier en leg er een bakplaat overheen zodat de cakejes niet gaan rijzen. Bak de cakejes 18 min. in de oven. Haal dan het papier en de bakplaat eraf en bak nog even onafgedekt 2-3 min. Laat de cakejes goed afkoelen.
Maak nu het glazuur: prak het fruit fijn en druk door een zeef zodat er geen pitjes in zitten. Giet wat van dit dikke sap bij de suiker, zodat er een stevig glazuur ontstaat. Verdeel met de achterkant van een lepeltje het glazuur over de cakejes en laat het hard worden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten