maandag 27 juni 2011

Broccoli, zalm en ketjap

Een paar ingrediënten staan bij mij hoog aangeschreven. Als het recept die ingrediënten niet voorschrijft, kijk ik of ik het niet tóch kan toevoegen. Chilipeper en ketjap door de bolognesesaus, door alle oosterse gerechten die heilige drie-eenheid gember-knoflook-sambal en als ik iets met gamba's zie loopt het water me ook al in de mond. Hoog op de lijst staan ook broccoli, rijst, gembersiroop, champignons, pijnboompitten, basilicum, rode wijn. Maak trouwens niet de vergissing die ik maakte door bij de Thai iets met basilicum te bestellen, zeker niet las je niet tegen goed heet eten kan. Dat heeft niets te maken met dat frisse struikje dat je bij de groenteboer haalt. Dat je dat even weet. Onderstaand recept stond in de Allerhande van mei 2011 en had al een zeer voordehandliggende doch prettige combinatie aan ingrediënten. kan ook met gamba's, kip- of runderreepjes, maar zalm is rijk aan omega-3, dus dat heb ik lekker zo gelaten.

Voor 4 personen
Ingrediënten:
1 flinke stronk broccoli, in roosjes
500 gr zalmfilet, in blokjes van 2 cm
400 gr basmatirijst
2 el wokolie
1 teen knoflook
ca. 3 cm gember
1-2 tl sambal
4 el ketjap manis

Bereiding:
Kook de broccoli in 4 min. beetgaar. Kook de rijst volgens de verpakking.
Verhit in een wok de olie en fruit de knoflook met de gember en de sambal ca. 1 min. Voeg de zalmblokjes toe en roerbak 3 min. Voeg vervolgens de ketjap, 50 ml water en de broccoli toe en roerbak nog 2 min. Serveer met de basmatirijst.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten