zondag 5 juni 2011

Kaasfondue

Een paar jaar geleden, toen ik in de Savoye ging skiën, at ik de lekkerste kaasfondue ooit: Fondue à la Savoiarde. Nergens heb ik het meer zo lekker gegeten en ik krijg het ook niet nagebrouwen. Ik weet nog wel dat het vreselijk stonk daar. Naar gore stinkkaas, fantastisch was dat. Als iemand weet hoe je authentieke fondue maakt met vieze stinkkaas, laat het me weten. Vooralsnog stel ik mezelf tevreden met dit eenvoudige recept, dat alvast stukken beter is dan het opwarmpakje dat ik als student weleens gebruikte. het kan ook met andere Zwitserse kazen, bijvoorbeeld Appenzeller of Vacherin.

Voor 2-4 personen
Ingrediënten:
300 gr geraspte Emmenthaler
300 gr geraspte Gruyere
3,5 dl Riesling (iets zuurs en kruidigs)
sap van een halve citroen
1 teen knoflook
1 el maizena
flinke klots kirsch
zwarte peper
nootmuskaat

1 stokbrood
komkommer, selderij, wortel, paprika, radijsjes etc.
droge witte wijn, augurkjes, zilveruitjes

caquelon (fonduepan)
rechaud
fonduevorkjes

Snij de knoflook door en smeer de caquelon ermee in. Zet de caquelon op het vuur en breng de wijn en het citroensap aan de kook. Voeg dan langzaam al roerend de geraspte kaas toe. Los de maizena op in een beetje water en voeg toe. Laat het geheel zachtjes koken tot het de gewenste dikte heeft. Blijf flink roeren (achtjes draaien werkt het best). Laat het niet te dik worden, dat wordt het vanzelf tijdens het eten wel. Breng op smaak met een flinke scheut kirsch, versgemalen peper en nootmuskaat.
Serveer direct met het stokbrood, de groente en een glas droge witte wijn. De zuurte van de wijn werkt mee aan het tegengaan van 'de klont'. Dat is wat je maag doet met kaasfondue. Ander zuur voedsel, zoals augurken en zilveruitjes zijn daar ook heel goed tegen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten