zaterdag 19 februari 2011

Salade met gerookte kip en gorgonzoladressing

Uit Salades van Tip Culinair, wat overigens een van mijn eerste kookboeken was toen ik nog studeerde. Ik kan me niet herinneren het ooit gebruikt te hebben. Dit in tegenstelling tot het pastakookboek dat ik toen ook heb gekocht. En nu heb ik het herontdekt en scan ik het op verborgen juweeltjes.
Deze salade kan zowel als maaltijdsalade of als bijgerecht gegeten worden. Hou je niet van blauwe kaas, maak dan een yoghurt-tuinkruidendressing, dat combineert ook heel goed.

Voor 4 personen
Ingrediënten:
3 gegrilde paprika's, in reepjes
250 gr doperwten (diepvries), gekookt
1 blik artisjokkenharten, in kwarten
10 radijsjes, in plakjes
250 gr gerookte kipfilet, in plakjes
een flinke hand rucola
10 dadels, in reepjes

Voor de dressing:
100 ml kookroom of magere yoghurt
80 gr gorgonzola
zout, peper

Bereiding:
Meng de paprika, artisjokken, erwtjes, radijs en de rucola in een slaschaal. Leg de kipfilet er bovenop en garneer met de reepjes dadel.
Roer de gorgonzola in kleine stukjes door de room of de yoghurt. Gebruik als je een wat gladdere dressing wilt de staafmixer. Breng op smaak met zout en peper. Giet de helft van de dressing over de salade en serveer de rest er in een schaaltje bij.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten