zaterdag 14 juli 2012

Zelf verse pasta maken

Zelf verse pasta maken, dat doe ik wel even, dacht ik. Het zag er immers altijd zo simpel uit. Als ik keek naar vrienden die dat deden, of in het kookboek van Gino bladerde. Iedereen draaide zo lekker vrolijk aan aan de machine, dat wilde ik ook. Zeker toen een van hen een elektrische pastamachine kocht en de oude genereus aan mij doneerde (waarvoor nogmaals dank!). Deeg maken en draaien maar!


Bij de supermarkt verkochten ze helaas niet het juiste meel (iets Italiaans en 00 in de naam), dat koop je bij de Italiaanse specialiteitenwinkel. De Italiaan aan wie ik om het meel vroeg schudde niet begrijpend zijn hoofd, 'zelf pasta maken?' Vervolgens bleek ik ook nog om het verkeerde meel te vragen, 00 was voor pizzabodems, niet voor pasta's, verzuchtte hij. Eerst nog dacht ik dat hij liever had dat ik mijn pasta gewoon van hem kocht. Nu denk ik dat hij een soortgelijke pasta-ervaring als ik heeft gehad.
Nu ik terugkijk denk ik dat ik een paar fouten heb gemaakt. Het is een wonder dat na de bovenste foto toch nog de onderste gekomen is. Dit is dankzij de pastamachine, niet dankzij Gino's Pasta, waaruit ik het recept heb gehaald. Daar hadden wel wat extra aanwijzingen voor de beginnende pastamaker in mogen staan. Vandaar nu eerst wat tips van de ervaringsdeskundige, om te voorkomen dat je, net als ik, een extra paar handen nodig hebt, al dan niet om het zweet van je voorhoofd te deppen. Helaas heb je dan ook niemand om de slappe lach mee te krijgen.
Probeer niet in één keer de gehele hoeveelheid deeg door de machine te duwen. De pasta wordt naar de zijkant gedrukt, zodat de boel er niet meer door past. Het deeg wordt ook uitgerekt waardoor bij een te grote hoeveelheid een onhandzame lange plak deeg ontstaat. Verdeel het deeg (in dit geval) in vier delen en draai die er één voor één doorheen. Houd het deeg smal, aangezien het naar de zijkant gedrukt wordt )Ik kan het niet vaak genoeg zeggen). Een laatste tip: geen paniek, neem een slok wijn en ga, ook als alles uit elkaar valt, rustig verder. Zelf pasta maken, het is een metafoor voor het leven.

Voor 400 gram pasta
Ingrediënten:
300 gr pastabloem
3 eieren
0,5 tl zout
1 el olijfolie, extra vergine

Bereiding:
Zeef de bloem op het aanrecht. Maak een kuiltje in het midden en breek hier de eieren in. Voeg het zout en de olie toe. Meng met de steel van een houten lepel de bloem door de eieren, werk van de randen naar binnen toe (dit vond ik een beetje onzinnig, het kan ook gewoon met je handen). Druk het deeg bijeen en kneed het zacht. Kneed het vervolgens nog 8 min. met beide handen stevig door, alsof je brooddeeg kneedt. Rol vervolgens het deeg tot een bal en wikkel het in plastic. Leg de deegbal 20 min. in de koelkast.

Nu wordt het interessant. Plet de deegbal met je vingers zodat je hem door de machine kan draaien. Dit betekent: heel plat en niet te breed. Smal dus. Bestuif de pasta. Zet de pastamachine op de wijdste stand en haal al het deeg erdoor. Zet telkens een standje dunner en haal al het deeg erdoor. Bestuif tussendoor telkens met bloem. Bij mij kwamen er nu gaten in het deeg, doordat ik teveel in een keer erdoor draaide. Voor lasagne- of raviolideeg is dat vervelend, bij spaghetti of tagliatelle geen probleem.

Zet het opzetstuk voor tagliatelle/spaghetti op de machine en draai hier een voor een de vellen deeg doorheen. Nu ben je klaar. Gefeliciteerd! Kook de pasta in ca. 3 min. al dente. Doe dit binnen een uur, anders droogt het deeg uit.

2 opmerkingen:

  1. en niet te vergeten: van de wijdste naar de nauwste stand!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja, dat is altijd heel belangrijk.
    En: Kneed exact zoals je brooddeeg kneedt. Je weet wel.

    BeantwoordenVerwijderen